Blog

Water: hydrateer door te variëren

Het is algemeen bekend dat hydratatie belangrijk is voor een goede gezondheid. Voldoende water drinken is essentieel om ons lichaam goed te laten functioneren. Hoewel ‘standaard’ water een makkelijke keuze is om te hydrateren, zijn er alternatieven die belangrijke voordelen kunnen bieden.

In deze blog beschrijf ik de voordelen van het drinken van water verrijkt met Keltisch zeezout, het sap van komkommer of fruit zoals citroen of watermeloen, kokoswater en het drinken van kruidenthee. Waarom verdienen deze opties de voorkeur boven alleen het standaard water?

Citroenwater in de ochtend

Een glas lauwwarm water met citroensap in de ochtend is een fantastische start van de dag. Dit drankje bevordert de spijsvertering, heeft een ontgiftende werking, hydrateert, zit boordevol vitamine C en heeft een alkaliserend effect in het lichaam. (Drink het met een rietje ter bescherming van je tandglazuur)
> Lees alles over dit ontgiftende drankje in deze blog

Komkommersap

Komkommersap, bereid met behulp van een juicer of blender, is een uitstekende keuze vanwege zijn ontgiftende eigenschappen. Komkommers bestaan voor het grootste deel uit water en bevatten daarnaast verschillende antioxidanten, zoals vitamine C en beta-caroteen. Deze antioxidanten spelen een belangrijke rol bij het neutraliseren van vrije radicalen en het beschermen van cellen tegen  schade. Het sap kan helpen bij het verbeteren van de hydratatie van de huid en het verminderen van ontstekingen.

Keltisch zeezout

Keltisch zeezout is een natuurlijk en ongeraffineerd zout dat afkomstig is van zeewater. Het bevat een breed scala aan mineralen en sporenelementen die gunstig zijn voor het lichaam. Het toevoegen van een kleine hoeveelheid Keltisch zeezout aan water kan helpen om de elektrolytenbalans te herstellen, vooral bij fysieke inspanning of een intensieve training. Deze elektrolyten zijn essentieel voor het behouden van de juiste vochtbalans in het lichaam en het goed functioneren van de spieren en zenuwen. Je maakt een goede zoutoplossing (sole) door een potje te vullen met 1/3 Ketisch zeezout en 2/3 water. Goed roeren tot het zout is opgelost, dan even laten staan tot je een mooie heldere oplossing hebt, er blijft nog een klein laagje op de bodem liggen. Gebruik 1 theelepel sole voor 1 glas lauwwarm water. Je kunt het zout ook direct laten oplossen. Leg wat zout op je tong, laat het smelten en drink daarna een glas water erachteraan.

Watermeloensap

Het drinken van water met toegevoegd fruit is niet alleen verfrissend, het biedt ook extra voordelen. Neem bijvoorbeeld eens een glas watermeloensap. Dit is een gezond en verfrissend alternatief voor suikerhoudende dranken. Daarnaast bevat watermeloen verschillende vitamines, mineralen en antioxidanten die kunnen bijdragen aan een betere hydratatie en het herstel van de elektrolytenbalans in je lichaam.

Kokoswater

Kokoswater is een uitstekende natuurlijke dorstlesser en hydratatiebron. Het is van nature rijk aan elektrolyten, zoals kalium, natrium, magnesium en calcium, die essentieel zijn voor het behoud van de vochtbalans in het lichaam. Het is ook een goede bron van vitamines, zoals vitamine C, vitamine B-complex en foliumzuur. Kokoswater bevat daarnaast antioxidanten die kunnen helpen bij het neutraliseren van vrije radicalen in het lichaam.

Kruidenthee

Kruiden hebben diverse geneeskrachtige eigenschappen. Luister naar je lichaam en drink een ondersteunende kruidenthee. Paardenbloemthee werkt ontgiftend en kan een positief effect hebben bij huidproblemen. Een beetje extra ontspannen doe je met een kop kamillethee en ontstekingen/verkoudheid ga je tegen met een thee van gember of kurkuma (met rauwe honing). Om je spijsvertering te ondersteunen drink je een kop muntthee en bij een te hoge bloeddruk zou hibiscusthee kunnen helpen.

Conclusie: Drink voldoende water om je lichaam te hydrateren en afvalstoffen in je af te voeren. Kies niet alleen voor het standaard ‘neutrale’ water, maar varieer en ervaar de bijzondere eigenschappen van bovenstaande dranken!